K A M E R K O O R    O K T O I C H
Foto Hermitage, Sint-Petersburg
Recensies
CD 'Aksion'

Logo Zing Nr 30 | januari/februari 2010, p. 34
Siem Groot
STEVIGE STUKKEN VAN OKTOICH

De zesde cd van kamerkoor Oktoich, Aksion getiteld, is gevuld met a-cappellawerken van de vijftiende tot en met de twintigste eeuw. Het koor presenteert harmonisch en melodisch rijk repertoire in de traditie van de Russisch-Byzantijnse geestelijke muziek. Anonieme composities worden afgewisseld met fraai klinkende stukken van meesters die de invloed van hun Italiaanse leermeesters goed laten horen. Ook de moderne tijd ontbreekt niet (Pärt).
Het repertoire ligt binnen het bereik van de betere amateurkoren, die zich dan wel moeten laten coachen bij het zich eigen maken van de klank die deze stukken vragen. Adembeheersing is één van de geheimen die dirigente Aliona Ovsiannikova haar koor heeft bijgebracht; uitspraak van de teksten eveneens.

De cd is een registratie van een concert (augustus 2009) en geen studio-opname. Verwacht dus geen perfectie in alle opzichten. Ook een in de inleiding van het boekje genoemde praktijk, waarbij het kerkvolk mag aangeven of een persoon 'waardig' is om tot priester gewijd te worden, is geen garantie voor volmaaktheid van diens werk.
Toonvastheid is een groot goed, zeker bij uitvoering van werken die een stevige klank van het koor vragen. Daarom is ook deze cd de aandacht 'waard'.



Concert 'De Nacht van... Gloed' d.d. 21 augustus 2009 - Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

Logo Trouw Maandag 24 augustus 2009
Christo Lelie
Heldere sopranen in gloedvol Oktoich (p. 1)
GLOEDVOLLE RUSSISCHE 'NACHT' OP GRACHTENFESTIVAL (p. 25)

De Nacht van... Gloed
Kamerkoor Oktoich olv Aliona Ovsiannikova, Atrium Strijkkwartet, pianoduo Nino Gvetadze en Mariana Izman, Hans Boland, declamatie
op 21/8 Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam


(...) Gelukkig dat deze marathon om acht uur begon, want anders was het bijna drieënhalf uur durende concert inderdaad nachtwerk geworden. Met name het aandeel van het kamerkoor Oktoich was aan de overdadige kant. Maar het zou wel moeilijk geweest zijn een schaar in het programma te zetten, want alle uitgevoerde werken waren juweeltjes.
(...)
Kamerkoor Oktoich, geleid door de in Moskou geboren dirigente Aliona Ovsiannikova, legt zich toe op het zingen van Russisch-orthodoxe kerkmuziek. Vooral de heldere klank van de sopranen geeft dit ensemble de bij deze stijl behorende gloed. Ook de herensectie klinkt fraai, al zou dit koor nog eens moeten zoeken naar enkele van die typisch Russische, sonore (contra)bassen.
Met haar soepele directie wist Ovsiannikova het koor dynamisch zeer expressief te laten zingen. (...)

[ Naar boven ]