Oktoich 2009: Minsk

Recensies en Toelichtingen

  • Heilige Liefde - concerten 15 en 17 november 2019
  • Muziek als venster op de Goddelijke wereld - concert 13 januari 2019
  • ZING magazine Nr 30, januari/februari 2010, p. 34 - CD Aksion
  • Trouw, Maandag 24 augustus 2009 - Concert 21 augustus 2009
  • Heilige Liefde - concerten 15 en 17 november 2019
    Flyer Sinds ongeveer een jaar werkt Kamerkoor Oktoich o.l.v. Aliona Ovsiannikova samen met de cellist Allar Kaasik uit Estland. Koor en cello vinden elkaar in ontroerende uitvoeringen van liturgische werken van 21e -eeuwse nog levende componisten. Samen voerden ze werken uit van de Brit John Tavener en van twee componisten uit Estland, Johannes Bleive en Veljo Tormis. Allar Kaasik is een gepassioneerd pleitbezorger van de muziek van zijn landgenoten. Hij bewerkte stukken van Bleive en Tormis tot een arrangement voor koor met cello. Afgelopen zomer bracht Oktoich samen met Kaasik enkele van deze werken ten gehore in Sint-Petersburg. Tijdens het concert op 14 juli in de Feodorovski kathedraal in Sint-Petersburg luisterde het Russische publiek muisstil naar de verstilde en spannende uitvoering van Svjatyj van Tavener.

    Hierna besloten Aliona en Allar dat het tijd was om Amsterdam te veroveren. Dat gaat gebeuren op 15 november in de Uilenburgersjoel en op 17 november in het Museum Hermitage (zie AGENDA)

    CD 'Aksion'
    Logo Zing Nr 30 | januari/februari 2010, p. 34
    Siem Groot
    STEVIGE STUKKEN VAN OKTOICH

    De zesde cd van kamerkoor Oktoich, Aksion getiteld, is gevuld met a-cappellawerken van de vijftiende tot en met de twintigste eeuw. Het koor presenteert harmonisch en melodisch rijk repertoire in de traditie van de Russisch-Byzantijnse geestelijke muziek. Anonieme composities worden afgewisseld met fraai klinkende stukken van meesters die de invloed van hun Italiaanse leermeesters goed laten horen. Ook de moderne tijd ontbreekt niet (Pärt).
    Het repertoire ligt binnen het bereik van de betere amateurkoren, die zich dan wel moeten laten coachen bij het zich eigen maken van de klank die deze stukken vragen. Adembeheersing is één van de geheimen die dirigente Aliona Ovsiannikova haar koor heeft bijgebracht; uitspraak van de teksten eveneens.

    De cd is een registratie van een concert (augustus 2009) en geen studio-opname. Verwacht dus geen perfectie in alle opzichten. Ook een in de inleiding van het boekje genoemde praktijk, waarbij het kerkvolk mag aangeven of een persoon 'waardig' is om tot priester gewijd te worden, is geen garantie voor volmaaktheid van diens werk.
    Toonvastheid is een groot goed, zeker bij uitvoering van werken die een stevige klank van het koor vragen. Daarom is ook deze cd de aandacht 'waard'.

    Concert 'De Nacht van... Gloed' d.d. 21 augustus 2009 - Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
    Logo Trouw Maandag 24 augustus 2009
    Christo Lelie
    Heldere sopranen in gloedvol Oktoich (p. 1)
    GLOEDVOLLE RUSSISCHE 'NACHT' OP GRACHTENFESTIVAL (p. 25)

    De Nacht van... Gloed
    Kamerkoor Oktoich olv Aliona Ovsiannikova, Atrium Strijkkwartet, pianoduo Nino Gvetadze en Mariana Izman, Hans Boland, declamatie
    op 21/8 Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

    (...) Gelukkig dat deze marathon om acht uur begon, want anders was het bijna drieënhalf uur durende concert inderdaad nachtwerk geworden. Met name het aandeel van het kamerkoor Oktoich was aan de overdadige kant. Maar het zou wel moeilijk geweest zijn een schaar in het programma te zetten, want alle uitgevoerde werken waren juweeltjes.

    (...) Kamerkoor Oktoich, geleid door de in Moskou geboren dirigente Aliona Ovsiannikova, legt zich toe op het zingen van Russisch-orthodoxe kerkmuziek. Vooral de heldere klank van de sopranen geeft dit ensemble de bij deze stijl behorende gloed. Ook de herensectie klinkt fraai, al zou dit koor nog eens moeten zoeken naar enkele van die typisch Russische, sonore (contra)bassen.

    Met haar soepele directie wist Ovsiannikova het koor dynamisch zeer expressief te laten zingen. (...)